Тя е тук, за да остане. Стилът на улицата или така наречената улична мода не е тенденция, тя е начин на живот.
Уличната мода е една от най-бързо развиващите се и мощни области на модната индустрия. Според Business of Fashion глобалната индустрия за улично облекло е оценена на около 309 милиарда долара. В друго проучване на Hypebeast 45% от анкетираните потребители казват, че купуват артикули в този стил поне веднъж месечно, а 62% мислят, че този стил е винаги на мода.
Какво е улична мода? Кратка дефиниция

© Unsplash
На пръв поглед дефиницията за улична мода е измамно проста. Това е ежедневно модерно облекло, което се носи от последователи на определена поп култура (напр. скейтбордисти или фенове на хип-хоп музиката). Повечето от тези последователи са под 30-годишна възраст и живеят в големите градове.
Модната индустрия изпитва затруднения да определи какво точно се класифицира като уличен стил облекло. Има широк спектър от влияния, включително скейт или сърф кълтура, хип-хоп музика, спорт и кей поп. Потребителите ѝ с също толкова разнообразни. Те могат да бъдат от всяко ниво на доходи, социално-икономически статус и кътче на земното кълбо.
Уличната мода е много повече от широко разпространеното схващане за надценени тениски, широки дрехи и дизайнерски лона буквално върху всичко, което можеш да си представиш. В нея има много повече, отколкото се вижда на пръв поглед.
Как стилът на улицата влияе върху традиционната модна индустрия?

© Unsplash
Уличната мода преобръща традиционният свят на модата с главата надолу. В миналото влиятелните дизайнери и модни къщи диктуваха тенденциите и определяха кои стилове ще бъдат популярни. Редакторите на големите модни списания казваха на потребителите какво трябва и какво не трябва да купуват през следващия сезон. Днес обаче стилът на улицата е насочен директно към потребителите и самите те са тези, които движат тенденциите.
Уличният стил не просто разруши модата, той я демократизира. Днешният дигитален свят означава, че личният стил на инфлуенсъри, знаменитости и музиканти има огромно влияние върху това, което намираме за модерно.
Социалните медии позволяват на всеки да стане инфлуенсър или да създаде свой собствен моден бранд. Много брандове за улична мода продават изключително чрез собствените си уебсайтове, вместо чрез традиционните канали за търговия на дребно.
Какво точно определяме като улична мода?

© Pexels
Независимо дали носиш супер скъпа тениска с голямо лого на гърдите или предпочиташ чара на тениските с дизайнерски принт, твоят моден избор носи послание за това, което си ти. Изборът на бранд отразява твоя личен стил и модни ценности.
Уличното облекло е изключително улично и зависи до голяма степен от твоя личен стил, начин на живот, а защо не и доходи. Ето защо действително няма правилен или грешен подход към уличния стил. Подбирай и съчетавай облеклото си по най-автентичния за теб начин, а не водейки се от спонсорираните публикации на фейк инфлуенсъри. Не забравяй, че в основата си уличната мода е съчетание на комфорт и практичност със себеизразяване.
Произход. Кога стилът на улицата се превърна в модна тенденция?

© Pexels
Уличната мода такава, каквато я познаваме сега води началото си през 80-те и 90-те години на миналия век. Нейните корени могат да бъдат проследени до калифорнийската сърф и скейт култура. В този период скейтърите и сърфистите смятат за нещо наистина страхотно да разкрасят дъската си с готини стикери. Скоро брандовете от стикерите се пренасят и в облеклото на тези субкултурни групи. А веднъж стигнала до MTV, тенденцията експлодира и постепенно обхваща целия свят.
Хип-хопът също има своето силно влияние върху стила на улицата. Един от най-важните компоненти от облеклото на улицата – кецовете, набират своята популярност от хип-хоп и баскетбола. Този спортен артикул започва да жъне незабавен успех, когато рапъри като Jay-Z и Biggie навлизат в мейнстрийма а спортисти като Майкъл Джордан стават рекламни лица.
Кои бяха първите, които започнаха да създават улична мода

© Unsplash
Въпреки че е трудно да се определи който точно е започнал първи, има няколко основни играчи, признати за пионери в индустрията.
- Шон Стъси – основател на калифорнийския сърф бранд Stüssy.
- Деймс Джебщя – основател на скейт бранда Supreme.
- Дапър Дан – базиран в Харлем дизайнер, който създава луксозно улично облекло за хип-хоп артисти.