Всеки герой си има история. А каква е историята на тениските? Задавал ли си си въпроса как тениските са се превърнали в толкова емблематичен елемент от световната мода и култура? Първоначално замислени и проектирани като бельо, те се превръщат в най-разпространения моден артикул.
С появата си тениските правят истинска революция. Те преобразяват света на модата, създават своя собствена индустрия и променят завинаги начина, по който хората се обличат и споделят своите послания.
Откъде произхождат тениските?
Тениските, такива, каквито ги познаваме днес са основна част от облеклото. Те са толкова дълбоко вкоренени в световната култура, че е лесно да забравим колко скоро са възникнали.
Произходът на тениските датира от края на XIX век, когато работниците разрязвали гащеризоните си, за да се охладят през топлите месеци от годината.
Първата произведена тениска е се появява между мексиканско-американската война през 1898-1913 г. Тогава военноморските сили на САЩ започват да ги начисляват на войниците като част от бельото.
Как се появява наименованието “t-shirt” (“тениска”)?
Първият човек, който въвежда наименованието “t-shirt” (“тениска”) е Ф. Скот Фицджералд през 1920 г. Той го използва в романа си “Отсам рая” (“This Side of Paradise”). Оттогава терминът навлиза масово в английския език и се използва и до днес.
“Толкова рано през септември Еймъри”, пише Фицджералд, “подсигурен с шест чифта зимно бельо, един пуловер или тениска, едно трико, едно връхно палто, зимно т.н., тръгна за Нова Англия, земя на училищата.”
Брандо, Дийн и бунтът
Въпреки, че тениските са въведени в масово производство още в началото на XX век, рядко са използвани за нещо различно от бельо, което да сложиш под ризата. Не е било рядкост да се видят ветерани от Втората световна война, които се разхождат с тениски, подпъхнати в панталоните. Извън това изключение обаче, тениските се използват почти изключително като нещо, което да сложиш под “правилните” дрехи.
Тогава се появяват Марлон Брандо и Джеймс Дийн
През 1951 г. Марлон Брандо облича своята бяла тениска като Стенли Ковалски в “Трамвай “Желание” (“A Streetcar Named Desire”). Следва го Джеймс Дийн в “Бунтовник без кауза” (“Rebel Without a Cause”) от 1955 г. Благодарение на тези две легенди на Холивуд популярността на тениските като символ на бунта и новото нараства до небесата.
“Беше бунтарско, защото тениските всъщност бяха долно бельо… Това беше тежко политическо изявление”, казва Денис Нотдрафт, куратор на изложбата, посветена на историята на тениските в лондонския Музей на модата и текстила.
Появата на тениските с принт и възможността да изразиш себе си пред света
Виж още: Какво трябва да знаеш за тениските с графичен принт?
През 50-те години на миналия век редица компании в Маями започват да експериментират с декорация на дрехи. Нещата обаче все още са далеч от мултимилиардната индустрия с принтове върху тениски.
Томас Е. Дюи, кандидат-президент от Републиканската партия в САЩ, създава това, което е може би първата тениска с принт. На нея пише “Направи го с Дюи”, но след кампанията му тенденцията не продължава и не се появяват много нови тениски с принт.
По-късно през 50-те обаче една от въпросните компании за декорация на дрехи в Маями (Tropix Togs) се сдобива с лиценз да използва героите на Уолт Дисни. В този период бизнесът започва да осъзнава потенциала за печалба в тениските с принт. През 60-те иновациите в областта на печата и появата на ситопечата превръщат индустрията в това, което е днес.
Тениските с принт като носител на послание
Въпреки, че се появяват през 50-те и 60-те години на миналия век, тениските с принт се превръщат в мощна платформа за изразяване на послания през 70-те. За това можем да сме благодарни на пънк движението.
Нарастващата популярност на рок групите и желанието на всички да носят логата им, както и протестите срещу войната във Виетнам, дават огромен тласък в популярността на тениските с принт. Те стават средство да изразиш себе си, да покажеш принадлежността си към определена субкултура или да предадеш посланието си към света.
“Ню Йорк Таймс” го казват най-добре, коментирайки възхода на тениските с принт и наричайки ги “носител на послание”
Разбира се, уникалността на тениската играе голяма роля в толкова широката ѝ популярност. Тя е празно платно, може да се разглежда като елемент от висшата мода или обикновено ежедневно облекло, шокиращо или непретенциозно, всичко зависи от това как ще решиш да я носиш.
Тениските с принт са тук, за да останат
Историята на тениските води дотук, че те са се превърнали в основно облекло за милиарди хора по всички континенти на Земята. А уникалната им способност да предават послания е тук, за да остане.